A mai napon volt tíz éve, hogy a Disney és az Electronic Arts (továbbiakban EA) tíz évre szóló megállapodást kötöttek, amely nyomán az EA lett a multiplatform Star Wars videójátékok kizárólagos fejlesztője és kiadója. Mindezt nem sokkal azután, hogy megszűntették a LucasArts-ot. Az EA alatt készültek jobb (Jedi: Fallen Order, Squadrons) és kevésbé sikeres játékok (Battlefront II), de az elmúlt évtizedben ők határozták meg a Star Wars játékokat. A Disney végül lemondott a kizárólagos megállapodásról és már a Lucasfilm Games ápolja a franchise-t, ennek ellenére az EA-nál továbbra is készülnek Star Wars játékok, hiszen nemrég üdvözölhettük a Jedi: Survivort. Cikkünkben áttekintjük az EA Star Wars eddigi pályafutását és arról is szó lesz, hogy mi várható még tőlük és úgy általában a videójátékok terén a jövőben.
Még 2019 februárjában írtam a Ziro.hu-ra első cikkemet, amely az EA Star Warsról szólt. Az EA-t akkor már bőven sok kritika érte az addigi teljesítményük alapján, főleg a Battlefront II körüli botrány és a törölt projektek miatt. Az elmúlt években ez aztán némileg megváltozott és kaptunk igazán jó Star Wars játékokat, még ha keveset is. A videójátékos hírekről azóta folyamatosan tudósítottunk titeket a Zirón és már a Rebón is, így korábbi cikkeink segítségével tekintsük át az EA Star Wars elmúlt tíz éves pályafutását.
A kezdetek
Mint azt tudjuk, George Lucas 2012 októberében adta el médiabirodalmát a Disney-nek. A Lucasfilm legendás fejlesztőjénél, a LucasArts-nál ugyan több ígéretes futó projekt volt (Star Wars 1313, First Assault), ám ugyanakkor jócskán a csőd szélén állt már a cég ekkor. Bob Iger, a Disney akkori (és mostani) vezérigazgatója végül 2013. április 3-án bejelentette a LucasArts bezárását, töröltek minden projektet, így megszűnt a Lucasfilm több évtizedes múltra visszatekintő videójátékfejlesztő részlege is. Egy maroknyi, 10 fős csapat maradt meg a videójátékos jogok licenckiadójaként. Iger először a Disney Interactive Studiosra bízta a Star Wars játékokat, ám nekik inkább a mobilpiacon voltak érdekeltségeik, az igazán nagy multiplatform AAA játékokra egy külsőst kellett bevonni. Így került a képbe az EA, akikkel 2013. május 6-án állapodott meg a Disney egy tíz évre szóló szerződésben, amely az EA-t tette meg a multiplatform Star Wars játékok kizárólagos fejlesztőjévé és kiadójává.
A rövid közlemény szerint az EA belsős stúdiói, mint a Visceral Games (Dead Space), a DICE (Battlefield széria) és a BioWare (Knights of the Old Republic, Mass Effect) már dolgoztak Star Wars játékokon. A BioWare továbbra is támogatta a 2011-ben útjára indult Star Wars: The Old Republic MMORPG-t (továbbiakban SWTOR), míg a másik két stúdió új Star Wars játékokon kezdett dolgozni a belső fejlesztésű Frostbite 3 grafikus motorra. A 2013-as E3-on a DICE bejelentette, hogy egy új Battlefront játékon dolgoznak.
Eközben az EA mobilos divíziójához tartozó Capital Games már javában dolgozott egy mobilos Star Wars játékon, amely Galaxy of Heroes címen jelent meg 2015 novemberében iOS és Android rendszerekre. A játék egy gyűjtögetős, RPG elemeket használó egy- és többjátékos módokat is felvonultató, körökre osztott harcrendszeres játékmenettel vágott bele a messzi-messzi galaxisba. De, ami a legfontosabb, a mobilos játékokra jellemző pay-to-win modellben működik. A kánon és a Legendák legfontosabb karakterei is bekerültek az évek során és a mai napig támogatott szoftver.
Battlefront(ok)
A LucasArts idején rendkívül népszerűek voltak a Battlefront játékok, így adva volt a lehetőség, hogy ezt meglovagolva, a Battlefield sorozatért felelős DICE továbbvigye. Teljesen az alapoktól alkották újra a szoftvert a saját fejlesztésű Frostbite motorra, miközben igyekeztek a lehető leginkább hűek maradni a Star Warshoz. Felkeresték a Lucasfilm Archívumát és a klasszikus trilógia forgatási helyszíneit is, számos makettet, helyszínt bedigitalizáltak, hogy realisztikus modelljeik legyenek. Az új Battlefrontot a közelgő új mozifilm, Az ébredő Erő premierjéhez időzítették, így végül 2015 novemberben jelent meg PC-re, PS4-re és Xbox One-ra az EA féle első Star Wars: Battlefront.
A játék technikailag hihetetlen előrelépés volt, a grafika abszolút egy új generációs Star Wars játéknak nézett ki, azonban tartalmilag nagyon kevés volt. Csak a klasszikus trilógiából voltak karakterek, űrhajók és helyszínek, az előzmények és az új zárótrilógia teljesen kimaradt (később Jakku belekerült dlc formájában). Ugyancsak nem volt benne singleplayer kampány mód, csak néhány tanuló mód. Egyértelműen a multiplayerre volt kihegyezve, az viszont jól működött és szórakoztató volt. Ugyan az EA-re jellemző Season Pass-szal négy külön megvásárolható dlc formájában érkeztek hozzá plusz tartalmak, de így is nagyon kevés került bele a szoftverbe és a hosszú tartalmi támogatása sem volt garantált, főleg miután megerősítették, hogy már készül a második rész.
Az EA 2016 májusában jelentette be, hogy a DICE már dolgozik a Battlefront II-n. A projekt jóval nagyobb lett, mint az előző játék, ugyanis besegített még két másik stúdió, a Motive és a Criterion is. Meghallgatták a rajongói visszajelzéseket az előző Battlefrontról, így a második részben már mind a három filmes éra szerepelt, sokkal több választható karakterrel, járművel és bolygóval. Készítettek hozzá kifejezetten egy singleplayer sztori kampányt, amely remekül bővítette a kánont az Inferno osztag történetével, a Birodalom szemszögéből elmesélve.
Iden Versio, az Inferno osztag parancsnoka
De ezenkívül számos, a klasszikus Battlefrontokra emlékeztető egy- és többjátékos játékmód is bekerült, tényleg úgy tűnt, hogy végre egy igazi Battlefront készül. Azt hamar leszögezték, hogy nem lesznek fizetős dlc-k. A megjelenés előtti nyílt béta teszten kiderült, hogy
a játékba a létező legelőnytelenebb pay-to-win (fizess és nyerj) modellt fogja az EA beletenni loot boxok formájában, amely jelentősen befolyásolná a játékélményt és a multiplayert.
Ezzel még nem lett volna baj, hiszen ez korábban bevált a The Old Republic-ban és a Galaxy of Heroes-ban is. Azonban ezek ingyenes játékok, míg a Battlefront II továbbra is 60 euróba került. Ezt látva egyszerre hördült fel az egész gamer közösség, a sajtó és a Star Wars rajongók is.
A botrányt okozó mikrotranzakciós rendszer
A dolog elég nagy visszhangot generált, végül a hivatalos szervekig is eljutott, az akkor már csak „loot box-botrányként” nevezett ügy, vizsgálódni kezdtek az amerikai és az európai szerencsejáték-felügyeletek és kormányszervek is. Az EA a játékosok és a sajtó (vagy a Disney) nyomására a megjelenés előtt négy nappal eltávolította a rendszert a szoftverből és később egy könnyített, átdolgozott verzióját tette vissza, ahol csak külcsíneket lehetett vásárolni. Ugyan a játék maga jól működött, elegendő tartalom volt benne, de az egész botrány beárnyékolta a megjelenését, így bukásnak könyvelték el. A DICE egészen 2020-ig támogatta a szoftvert ingyenes dlc-kkel és tartalmi frissítésekkel, rengeteg mindent beletettek, így a végére egy igazán jó Battlefront játékként ment nyugdíjba. Sajnos azóta sem hallottunk róla, hogy készülne folytatás. Az EA ráadásul törölt számos készülő Star Wars-játékot is.
Törölt játékok: Egy Project Ragtag-történet
Nem volt elég trauma a rajongóknak a Battlefront II körüli botrány, az EA vezetőitől sorra olyan közlemények érkeztek, hogy már nincs szükség a singleplayer játékokra, mert most úgyis mindenki Fortnite-ozni akar. A kijelentésnek meg volt a maga előzménye, méghozzá a Visceral Gamesnél készült singleplayer akció-kalandjáték, amelyet Project Ragtag néven fejlesztettek.
Látványterv a Project Ragtag főszereplőiről
Ezt még a DICE első Battlefrontjával egyidőben kezdték fejleszteni, de egyáltalán nem haladtak jól. A kreatív rendező Amy Hennig volt, aki korábban az Uncharted játékokért felelt a Naughty Dognál. A Ragtag többször váltott koncepciót, de alapvetően egy zsiványokról szóló kaland lett volna valamikor a klasszikus trilógia idején. Hivatalosan először a 2016-os E3-on láthatott belőle valamit a szélesebb közönség, amikor egy nagyon rövid demót vetítettek le.
Sajnos ez közel sem egy kész játékot mutatott, a háttérben számos probléma volt a projekt körül. A fejlesztők nem boldogultak a Frostbite engine-nel, Hennig sem jött ki jól az EA-vel, még a frissen megalapított Motive csapatát Jade Raymonddal az élen is bevonták, hogy segítsék a Ragtaget, de ez sem volt elég. Egyszerűen nem állt össze a játék, elhúzódott a fejlesztés és a költségek is megugrottak. Az EA végül az egész projektet törölte 2017 októberében és vele együtt a nagy múltú Visceral Gamest is bezárta. A rajongók nagyon rosszul fogadták, mondván az EA csak a multiplayerrel törődik, nem készülnek narratív egyjátékos Star Wars játékok. Erre az EA a vezetői és maga Hennig kijelentései is csak rátettek egy lapáttal.
Jelenet a Ragtag demójából
Az évek során a Ragtag kapcsán sorra szólaltak meg a volt dolgozók, mint Zach Mumbach producer, Kevin Kiner zeneszerző vagy Nolan North szinkronszínész. Mindegyikük elismerően beszélt a projektről és nagyon sajnálták, hogy nem készült el a játék.
A Ragtag maradványait egy másik stúdió, az EA Vancouver vette át Project Orca néven, amely inkább egy nyíltvilágú Star Wars címnek készült. Ez nagyon hamar a kukában végezte. Az akkori pletykák szerint tervben volt egy Battlefront spin-off is, amelyet Viking kódnéven fejlesztettek, de ez sem valósult meg. Szintén tervben volt egy Rise to Power című mobilos stratégiai játék, amely Thrawn birodalmi maradványai és Hera Syndulla vezette lázadók közötti harcokról szólt volna, de ez sem jelent meg sosem.
Nagyon úgy tűnt, hogy az EA és a Disney átgondolták projektjeiket a Battlefront II után. Amy Hennig később arról beszélt már, hogy az EA egy másik stúdiója, a Respawn Entertainment fogja megvalósítani azt, ami a Visceralnak nem sikerült. Ez pedig egy 66-os parancsot túlélt ifjú padawan kalandja lett és hozta el a nem várt fordulatot az EA Star Warsnál.
Egy új remény: Jedi: Fallen Order és Squadrons
2019 november 15-én jelent meg PC-re, PS4-re és Xbox One-ra a Jedi: Fallen Order. A játékot az a Respawn Entertainment csapat készítette, ami korábban a Titanfall játékokért felelt. A Jedi: Fallen Order egy singleplayer sztoriorientált Star Wars játék lett, mindenféle multiplayer, mikrotranzakció és dlc-k nélkül. A történet öt évvel A Sith-ek bosszúja után játszódik és egy túlélő padawan, Cal Kestis és hűséges droidja, BD-1 szeretnivaló kalandjáról szól, amolyan soulslike játékstílusban. Egy ízig vérig Star Wars történet lett, amely remekül illeszkedett a kánonba, megidézte a régi Jedi Knight játékok szellemiségét is. A Fallen Order hangos siker lett, a rajongók és a kritikusok szerették, ez volt az a Star Wars játék, amire mindenki várt a Battlefront után. Az EA és a Lucasfilm végül önálló franchise-zá bővítette Star Wars Jedi címen, hiszen a következő játékok mellé képregény és regény és készült.
2020 júniusában leplezte le az EA, hogy a következő Star Wars játék egy repülőszimulátor lesz, a klasszikus X-Wing és TIE Fighter alapján. Ez lett a Star Wars: Squadrons, amely 2020 októberében jelent meg minden platformra. A korábban Ragtagen és a Battlefront II-n dolgozó Motive csapata készítette. A játék egy izgalmas sztorikampányt kapott, amelyben az Új Köztársaság és a birodalmi maradványok csillagvadász osztagait irányíthattuk. Ezenkívül különféle multiplayer módokat és még VR támogatást is kapott a szoftver. Kisebb léptékű volt, mint a korábbi játékok, de remek pilótasztori lett és végre előtérbe hozta ezeket a történeteket is, hiszen a kánonban jelentősen háttérbe szorultak a pilóták. Ami külön érdekes volt, hogy a Fallen Orderhez hasonlóan ez sem kapott külön megvásárolható dlc-ket, vagy mikrotranzakciókat. Azonban pont emiatt nagyon rövid ideig kapott tartalmi frissítéseket, de a szoftver remekül működött és mai napig jó vele játszani, ha kedvünk támadna repülni.
A Battlefrontok felemás fogadtatása és buktái után az EA végül kiadott két sikeres Star Wars játékot is, amellyel javult a renoméjuk.
A radar alatt - Star Wars: The Old Republic
A fentebb említett EA Star Wars játékok mellett lényegesen kevesebb figyelmet kapott az SWTOR, azonban jóval régebb óta létezik, mint a Disney és EA megállapodása. Még bőven a LucasArts idején kezdte el a fejlesztését az EA-hez tartozó legendás BioWare, akik az eredeti KotOR játékért is feleltek. Az SWTOR viszont egy MMORPG online játék lett, a World of Warcraft alapján. Sokan a KotOR III-at várták, végül ez lett helyette. 2011 decemberében jelent meg PC-n, ingyenesen letölthető, de havi előfizetős modellben. Nagyon hamar beesett a népszerűsége, így az EA kénytelen volt egy free-to-play megoldást is bevezetni, vagyis teljesen ingyenesen is játszhatóvá tették, de jelentős korlátozásokkal.
A játék azonban több száz órányi szerepjátékot kívánt, régi köztársasági és sith birodalmi oldalról is végigjátszható a sztori és a számos mellékküldetéssel egy hatalmas játék lett. A történet ugyanúgy a Skywalker saga előtt 3-4000 évvel korábban játszódik, de a Kotor II-höz képest 300 évvel később vette fel a fonalat. Az EA és a BioWare nem mondott le róla, folyamatosan támogatták, bővítették. A kisebb dlc-k mellett nyolc kiegészítőt is kapott, a legutóbbi 2022 februárjában jelent meg Legacy of the Sith címen.
A szoftver rengeteget változott, módosult az évek alatt, számos hibája van, de megjelenése után tizenegy évvel még mindig él, a szerverek működnek, egy kitartó és segítőkész közösség várja az újonnan belépőket is. Érdemes kipróbálni most is.
Lucasfilm Games és a Jedi: Survivor
2020-ban még arról beszélt Andrew Wilson, az EA vezérigazgatója, hogy a jövőben kétszer több Star Wars játék várható tőlük és hatalmas terveik vannak. Akkor évvégi összegző cikkünkben erről részletesen írtunk.
Aztán a következő év elején jött a meglepetés. 2021. január 12-én leplezte le a Lucasfilm, hogy megújítják Lucasfilm Games néven a videójátékos részlegüket. A Lucasfilm Games (az eredeti nevükhöz hűen) ápolja a Star Wars videójátékok licencét, minden korábbi és jövőbeli szoftvert.
A hír nem arról, szólt, hogy újra lesz saját videójátékfejlesztőjük, hanem arról, hogy véget ér az EA kizárólagos licence és ezentúl más fejlesztőkkel is csináltatnak új Star Wars játékokat. Az év folyamán sorra jelentettek be új projekteket. A Ubisoftnál készül egy open world történetközpontú Star Wars játék, a Sony és az Aspyr a KotOR Remake-jét csinálja PlayStation 5-re és PC-re, a Quantic Dream A Köztársaság Fénykorához kapcsolódó Star Wars Eclipse-en dolgozik, a Zynga csinálja a mobilos Star Wars: Hunterst, de még Amy Hennig is kapott egy új Star Wars játékot új, független csapatával. Csupa ígéretes projekt, amelyhez már semmi köze nincs az EA-nek.
Az EA erre válaszul egy nagyon rövid bejegyzést tett közzé a közösségi médiában, hogy továbbra is szeretnének alkotni a messzi-messzi galaxisban.
Terveiket egy évvel később tették közzé hivatalosan 2022 januárjában. Eszerint a Jedi: Fallen Ordert késztő Respawn felel ezentúl az EA-nél az új Star Wars játékokért, amelyekből rögvest hármat is bejelentettek. Egyrészt elkészült a Fallen Order folytatása, amely a Jedi: Survivor lett, készül egy teljesen új FPS (first-person shooter), amely inkább a klasszikus Dark Forces játékokat fogja megidézni, harmadrészt egy új RTS is (valós idejű stratégia), amelyet a Bit Reactor fejlesztővel együtt készítenek el. Utóbbi kettőről még viszonylag keveset tudunk, valamikor az elkövetkezendő években érkeznek majd.
Azonban hiába jelentett be annyi új projektet a Lucasfilm Games, ezekre még jó sokat kell várnunk. Elviekben 2023-ban valamikor megjelenik a Hunters, de a Ubisoft játéka vagy az Eclipse a pletykák szerint még nagyon messze vannak, ahogy a KotOR Remake fejlesztése sem halad jól.
Így hiába a sok új játék, továbbra is csak az EA Star Wars címeire számíthatunk. Idén április 28-án érkezett PC-re, PS5-re és Xbox Series-re a Jedi: Survivor. Szinte minden szempontból továbbfejlesztették a Fallen Order receptjét és meghallgatták a rajongói visszajelzéseket is, amelyeket sorra beleépített a játékba a Respawn csapata. Akik végigjátszották, mint társ-főszerkesztőnk, Kelemen Richárd „Rixon”, azok szerint egy fantasztikus új Star Wars kaland született. Azonban hiába tolták el hat héttel a megjelenését, a játék rengeteg technikai gonddal küszködik, főként PC-n, ahol egészen botrányos lett az optimalizálás és a performansz. De konzolon is lehet látni hibákat rendesen. Nekem a Steam verzió el sem indult PC-n, így végül visszakértem a játék árát. A Respawn már jelezte, hogy tudnak a PC-s verzió hibáiról és az elkövetkezendő hetekben javítani fogják. Reméljük legközelebb, azért hagynak némi időt a tesztelésre és az optimalizálásra is. Ezért érdemes várni vele, mert ha technikailag rendbe jön, akkor egy kiváló Star Wars játék lesz belőle.
Ezzel elérkeztünk a jelenbe, mai nappal hivatalosan is véget ért az EA tíz éves kizárólagos megállapodása, amelyet ilyen formában már nem fog megújítani velük a Disney. Ugyan nagyon kevés játékot kaptunk tőlük az elmúlt tíz évben, de amik megjelentek azok mind változatosak lettek és sokat adtak a kánonhoz is. Továbbra is kapunk majd az EA háza tájáról új Star Wars játékokat, amelyek reméljük hűek maradnak a névhez és botrányoktól, rossz technikai állapottól mentesek lesznek, de kánonba illő interaktív sztorikat hoznak el. Ha más nem, annyi már bíztató, hogy nem kizárólag tőlük, hanem a játékipar többi nagyágyújától is érkeznek új Star Wars játékok a közeljövőben.
Faragó Dániel