Rebo.hu

Komplett részleteket emelt át a Promotions.hu egy magyar Star Wars-blogról

2023. március 23. - Földi Bence

337138095_890422565517105_8120996536764370134_n_1.jpg

Varga Csongor gyűjtéséből írt cikket a portál, ám meg sem említette a forrást, ahonnan egy az egyben átemelt mondatokat.

A Star Warsszal kapcsolatos klikkvadász cikkekkel vagy egyenesen álhírekkel foglalkozó, Kelemen Richárddal, alias Rixonnal (oldalunk társ-főszerkesztőjével) közös műsorunk, a HoloClickbait visszatérő szereplője a Promotions.hu. E szebb napokat is látott portál rendszeresen közöl cikkeket a Star Warsszal kapcsolatban, többnyire olyanokat, amelyek hangvétele negatív, így megosztó, s várhatóan sok klikket generál majd.

Ez történt március közepén is, amikor publikálták Helmeczi Benjamin „cikkét”, amely az „Óriási közutálatot váltott ki A Jedi visszatér, mikor 40 éve bemutatták – dühös nézői reakciók 1983-ból, akik rühellték a ma már körberajongott mozifilmet” címet viselte. S hogy miért tettem idézőjelbe a „cikkét” szót? Mert mint kiderült, az iromány nem a saját szellemi terméke, annak forrását pedig nem hivatkozta le.

Minderről Varga Csongor beszélt a Holonet Krónikák podkaszt 63. adásában, amely március 19-én került ki a netre. Csongor 2019 februárjában írt cikket „A Jedi visszatér vélemények 1983-ból” címmel blogjára, a Csillagháborúkra, amelyben egy főként egyetemisták által használt zárt számítógépes hálózaton, a USENET-en megjelent korabeli véleményekből szemezgetett.

„A Promotions.hu oldalon megjelent egy cikk, ami nemcsak, hogy ugyanerről szól, de egészen konkrétan az én szavaimat tartalmazza, az én fordításaimat, az én általam kiválogatott hozzászólásokat. Mindezt egy olyan körítésbe ágyazva, ami azt sugallja, hogy annak idején A Jedi visszatért ugyanannyira utálták, mint manapság a folytatástrilógiát. (…) Ami engem ebben az egészben bosszant, hogy egy szóval sem említi a cikk írója, hogy ezt egyébként tőlem vette át, (…) hanem saját szerzeményeként tünteti azt fel, ráadásul eltorzítva a dolgot”

– fogalmazott a Holonet Krónikákban Varga Csongor.

Természetesen a plágium komoly vád, ezért alávetettem egy online is elérhető eszközzel lefolytatható vizsgálatnak a két cikket. A Copyleaks.com-on lefuttatott elemzés szerint a Promotions.hu cikke 15 százalékban szó szerinti, vagy enyhén módosított részleteket tartalmaz a Csillagháborúk blogon megjelent írásból. Az eszköz emellett további, a Csongor cikkéből átfogalmazott részleteket is talált a Promotions.hu anyagában.

336750971_877363950020929_6021002737723598247_n.jpg

Varga Csongor arról is beszélt, hogy nyilvános kommentben jelezte a plagizálással kapcsolatos aggályait a Promotions.hu felé, ám azóta sem történt semmi. Elhangzott továbbá, hogy a Filmdroid is lehozott korábban egy cikket a témában, ám annak szerkesztője előtte megkereste Csongort, hogy engedélyt kérjen tőle, s a publikált anyagban feltüntette, valamint linkelte is a forrást. Ez volt a helyes eljárás. 

„Itt az nem tetszik, hogy egyrészt nem szólt róla, nem kért engedélyt, nem említ meg, másrészt, hogy ő igazából nem végzett semmilyen kutatómunkát, hiszen nyilvánvalóan ő nem olvasta el azokat a hozzászólásokat, amiket én, hanem csak amiket én kiválogattam és szerintem érdekesek – és én lefordítottam magyarra –, azokat ollózta ki a cikkemből. És nyilvánvalóan most ezt osztogatja mindenki az interneten, az összes Star Wars-fórumon ez a Promotions.hu-cikk futótűzként terjed. Hát ez van.”

– zárta szavait Varga Csongor a Holonet Krónikák 63. adásában. Végezetül mi csak A magyar nyelv értelmező kéziszótárának plágium szócikkét idéznénk:

„más személy szellemi alkotásának eltulajdonítása, az általa megalkotott műnek v. részeinek felhasználása az eredetire v. a szerzőre való hivatkozás nélkül; szellemi lopás, tolvajlás”.

Gratulálunk, Promotions.hu, reméljük, büszkék vagytok magatokra.

A bejegyzés trackback címe:

https://rebohu.blog.hu/api/trackback/id/tr8418078356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása