Rebo.hu

A fantasy nélküli Star Wars?

2022. november 01. - Castad

6a159edf60e88c8785ace2e8faff1aaa.jpg

A közösségi médiát olvasva többször előkerül az a kritika a Lucasfilm legfrissebb élőszereplős sorozata, az Andor kapcsán, hogy nem eléggé „Star Wars feeling”. Ezt persze egyesek így érzik, mások nem, a Collider friss cikke azonban talán valamifajta választ is ad erre a jelenségre.

Patrick Caolie az Andor nyolcadik epizódja kapcsán ragadott billentyűzetet, hogy bemutassa a szériában tettenérhető lucasi örökséget, pontosabban George Lucas egy korai filmje, a THX 1138 hatását a sorozatra. A cikk címe is sokat mondó: Star Wars Without Fantasy Is Dystopian Sci-fi, and 'Andor' Excels at It, azaz A Star Wars fantasy nélkül egy disztópikus sci-fi és az Andor kiváló ebben. A cikk kiindulópontja szerint a Star Wars természetében mindig is benne volt a disztópikus sci-fi, csak éppen a különféle fantasy (illetve misztikus) elemek, mint a jedik, sith-ek vagy maga az Erő tompítottak a Birodalom, illetve az Első Rend elnyomásának bemutatásán. Ezen változtatott valamelyes a Zsivány Egyes, de leginkább az Andor. A nyolcadik epizódban (Narkina 5) ráadásul új szegmensét élhettük át a birodalmi elnyomás kegyetlenségének, a Narkina 5 bolygón lévő börtönön, illetve munkatáboron keresztül, mely tematika – amint arra a cikk szerzője is felhívja a figyelmet – Lucas 1971-es filmjében,  a THX 1138-ban is meghatározó. George Lucas első nagyjátékfilmjéről, annak 50 éves évfordulója kapcsán mi is írtunk a Ziro.hu felületén, a film egy disztópikus jövőt mutat be, melyben begyógyszerezett tömegeket dolgoztatnak vágyak és érzelmek nélkül egy totális állam elnyomása alatt. Az Andor nyolcadik epizódja tehát ez előtt a film előtt is tiszteleg, de számos más disztópikus sci-fi elemet is felsorakoztat.

andor-narkina5-thx-1138.jpg

Jelenet a THX 1138 c. filmből (felül), Andor nyolcadik epizódja (alul)

Syril Karn története maga is egy disztópia, ahogy egy szerencsétlen munkavállaló szabadulni akar a bürokrácia nyomasztó valóságától, némiképp – a Collider újságírója szerint – Terry Gilliam Brazil című filmjét, vagy éppen a Mátrix filmeket idézve (bár számomra a Syril-Neo párhuzam kissé erős). [Ha még mélyebbre ásunk a disztópiás művekben eljutunk George Orwell megkerülhetetlen klasszikusához, az 1984 című regényhez. A könyv máig a fiktív totalitárius elnyomó diktatúrák és disztópiák alapja, amely óriási hatással volt a későbbi scifi vagy cyberpunk művekre is, mint pl.: a Szárnyas fejvadász, a Neurománc, vagy a fent említett Mátrix, de a sort még hosszan lehetne folytatni. Lucas pedig vélhetően ezekből is merített, noha a cyberpunk inkább vizualitásban, mintsem mondanivalóban volt tetten érhető a Star Warsban. Gondoljunk csak Coruscant neonfényes, koszos, futurisztikus megapoliszaira, vagy az Obi-Wan Kenobiban látott Daiyura. – a szerk.] Star Wars egésze kapcsán hozzátenném még a Dűne, egy másik disztópikus sci-fi erőteljes hatását is.

Ennyi lenne az egész? Az Andor csupán a fantasy nélküli Star Wars?

A cikk szerzője érdekes kérdést boncolgat, a rajongói körökben gyakran visszatérőt, miszerint George Lucas univerzuma sci-fi-e vagy sem? A leggyakoribb műfaji besorolás talán az űropera, vagy még inkább az űrfantasy. De a válasz sokkal komplexebb. A Star Wars sci-fi is. Valóban jelen van benne az a durva disztópikus jövő, amit a Birodalom képvisel, egy totális rendszer kegyetlen elnyomása, és ezt tényleg leginkább az Andor mutatja be. S valóban fontos esszenciája a Csillagok háborújának az Erő, a jedik és ez az egész milliő, mely kiemeli a messzi messzi galaxist a tudományos fantasztikus művek sűrűjéből. Sőt tovább megyek, nem is igazán fantasy, hanem egy modern  mese és még inkább mítosz. A Star Wars számos mitológiai elemet sorakoztat fel (nem hiába, hiszen Lucasra nagy hatással volt John Campbell mítoszkutató), amely nélkülözhetetlen az összkép szempontjából. Talán ezen mitológia hiánya okozza egyesekben a fent említett idegenérzést. A többi élőszereplős sorozatban ez benne van, hiába koszos és alvilági A Mandalóri és a Boba Fett könyve, Grogu révén éppen egy cseppnyi, egy kis zöld cseppnyi misztikát kevertek Favreau-ék az elegybe. Az Obi-Wan Kenobi persze még inkább bele megy ebbe a misztikába, de ez a széria sem felejti el a Star Wars disztópikus oldalát sem: a belefáradt bukott jedi, a gyereket rabló és gyilkoló Birodalom, Reva személyes tragédiája mind-mind megtestesítik ezt. De ugyanúgy idevehetjük bármely animációs sorozatot (a misztikus szál a Rossz osztagban is egyre jobban kibomlik, Omegán és a Tantiss hegyen keresztül).

Why Luthen Has A Blue Kyber Crystal In Andor

Ahogy a Zsivány Egyesben is volt, úgy az Andor sem mellőzheti teljesen. Chirrut Imve karaktere egyértelműen ezt testesítette meg a nagyjátékfilmben, de a kiberkristály már a sorozatban is megjelent. Tág tere lehet még a misztikus elemek óvatos beemelésének a sorozatba. Ha azonban még sem fogják, akkor sem lesz még Star Wars-idegen a széria. Lucas világát nem lehet leegyszerűsíteni a fantasy és a disztópikus sci-fi kettősségére (valószínűleg a cikk szerzőjétől is távolállt az ilyesmi), Lucas ugyanúgy sokat merített a westernből, a szamurájfilmekből, vagy éppen a Flash Gordon féle űroperákból, ezek mesteri ötvözete a Csillagok háborúja. A Disney+ új sorozatai pedig igazából ezeket az elemeket bontják ki, domborítják ki hol az egyik, hol a másik oldalukat, s a teljes sorozatos felhozatal együttese fűzi össze őket ismét egésszé!

Kádas István

A bejegyzés trackback címe:

https://rebohu.blog.hu/api/trackback/id/tr9217967708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása