Rebo.hu

Ma lenne öt éves a Ziro.hu!

2023. május 30. - Castad

ziro_logo_3.jpg

Öt évvel ezelőtt, 2018. május 30-án alakult meg a Ziro.hu Star Wars hír- és véleményportál. A Ziro.hu ugyan tavaly nyáron megszűnt, szellemisége, küldetése és a mögötte álló lelkes csapat megmaradt, illetve továbbél blogunkban. Egy évvel ezelőtt arról írtunk, mit is adott nekünk a Ziro. Az évforduló alkalmából felevenítjük ezt az archív cikket!

Faragó Dániel: Egyszerre hódolhattam két rajongásomnak

Amikor 2019 elején Bence megkeresett azzal, hogy írjak egy cikket az EA Star Wars-játékairól, nagyon izgalmasnak találtam a kihívást, mert korábban sosem csináltam ilyet. A hosszúra nyúlt cikk után beválasztottak a szerkesztőségbe. Számomra ez egy hatalmas lépés volt, egy új csapat tagja lehettem, ráadásul egyszerre hódolhattam két szenvedélyemnek, rajongásomnak: a Star Warsnak és a videójátékoknak.

Ziro.hu nekem rengeteget adott, hogy új területen próbálhattam ki magam, megtanultam cikket, szemlét, rövid híreket írni, javult a fogalmazásom, átfogóbb ismeretem lett a témáról, amit gyerekkorom óta szeretek. Új barátokat szereztem és egy igazán jó csapat tagja lettem. Aztán a Huttcast Live-ok nyomán élő videós szereplésben is kipróbálhattam magam, amely újabb szintlépés volt. Röviden: a Ziro.hu segített nekem kicsit kilépni a komfortzónából.

Kajtár Virág: Rögtön befogadtak

Ziro.hu oldalt nem sokkal megalakulása után fedeztem fel, ettől kezdve napi szinten követtem cikkeiket. Egyetemi éveim alatt kifejezetten ezekre támaszkodtam, ugyanis nem igazán volt időm követni a Star Wars világának történéseit. Rajongó lettem, végül a Ziro.hu harmadik születésnapjára készítettem pár ajándék animációt, majd nemsokára már „hivatalos” kreatív szakember lettem.

Mivel alapvetően nagyon zárkózott ember vagyok és közösségi téren sincsenek jó tapasztalataim, első találkozásunkkor rengeteget segített, hogy azonnal közülük valónak érezhettem magam. Egy olyan csapatba kerültem, ahol mindenkinek más a „szakterülete”, mindenkit nagyon különböző dolgok érdekelnek a Star Wars és a való világ kapcsán is. Remek embereket és barátokat ismerhettem meg, akiktől sokat tanultam és rengeteg biztatást kaptam. Még arról is meggyőztek, hogy cikkeket írjak, vagy élőben megszólaljak egy kamera előtt. Ma már mindkettőt élvezettel csinálom! Nem utolsó sorban a rajzolásban is rengeteget fejlődtem, ugyanis olvasóink és nézőink folyamatosan ösztönöznek erre. Röviden:

rajongóként és szerzőként is rengeteget köszönhetek a Zirónak.

Boros Bálint: Katartikus élmény volt, amikor felkértek a csatlakozásra

Először még csak mint vendégszerző vettem részt a lap munkájában, amikor lefordítottam a The High Republic korszak első kiadványainak szinopszisait. Ez a megbízás nagy jelentőséggel bírt számomra, még kilencedikesként. Ekkor még fogalmam sem volt, hogy ennek milyen következményei lesznek. Sok idő telt el aközött a cikk és a Ziro.hu-hoz való felvételem között, nem is gondoltam, hogy utóbbiról szó lesz majd egyáltalán. Aztán jött a nagy meglepetés. Emlékszem, épp anyukámmal néztem angolul a Skywalker korát, amikor este írt Kádas István, hogy szeretnék-e részt venni a lap szerkesztésében? Mit ne mondjak, katartikus élmény volt már maga a felkérés is.

Ám a dolgok java csak ezután jött, elvállaltam szemlék, vagy kritikák megírását, belekóstoltam az EBSZ-cikkek alkotásába, és a kibeszélő műsorokban is szerepeltem.Kezdeti tapasztalatlanságom még nem múlt el teljesen, de néhány dolgot tanultam is, mint például a címek magyar helyesírása, hogy egy kritikának milyennek is kéne lennie, vagy hogy milyen is a szemle.

Azt a nagyon fontos aspektust sem hagyhatom ki, ami a Ziro.hu-t igazán egyedivé teszi. Ez pedig nem más mint a közösség, ami a lap szerkesztőségében kialakult. A lap munkatársai ugyanis a legkülönbözőbb háttérrel rendelkeznek – történész, biológus, újságíró és még könyvtáros is megtalálható a sorainkban. Ez a sokszínűség pedig nagyon nagy előnye a csapatnak, ami a szerkesztőségi Facebook-csoporton belüli trollkodásokban meg is mutatkozik. Én pedig ezeket nagyon szeretem baráti körre régóta vágyó emberként. Emlékszem, amikor először találkoztam a szerkesztőséggel a II. Galaktikus Családi Napon. Ott még a nagyszínpadra is kiállhattam, ami megint egy addig ismeretlen élmény volt a számomra. Röviden, a Ziro.hu nekem új kihívásokat, élményeket, és egy baráti kört adott. Remélem még sokáig együtt fogunk maradni, mert egyszer már fel kéne mennem Budapestre, hogy a többiekkel együtt sörözzünk.

Jégh Attila: A szerkesztőség rendet teremtett a káoszban

Egy mikroközösséget tele fura emberekkel. Fura emberekkel, akik bar csomó dologban különböznek, a Star Wars szeretete összehozta őket. Nagyon meg voltam lepve, mikor annak idején meghívást kaptam a szerkesztőségbe. Talán előtte írtam egy véleményposztot a Poe Dameron képregényről, a meghívásom mögött valami olyasmi volt az indok, hogy egész jókat írok. Megkérdezték érdekelne-e. Nyilván érdekelt! Főleg mert itt kiélhettem a kánon iránti szeretetemet, amit egészen odáig legfeljebb néhány kommentben képviselhettem. Később persze volt pár olyan lépése a Lucasfilmnek, amelyekk durván kikezdték a canonpurist lelkemet a retconokkal, baromságokkal és mindenféle negatív nyilatkozatokkal a saját munkájukról. A lelkesedésem csökkenését tükröződni láttam a szerkesztőség tagjaiban is. Az viszont kétségtelen, hogy ez a közösség rendet teremtett a káoszban a múltban, és bízom abban, hogy a jövőben is ellátja majd ezt a feladatát.

Kelemen Richárd „Rixon”: TSCHALÁDOT

Habár nagyjából indulása óta olvastam az oldalt, először 2020 januárjában léptem tényleges kapcsolatba a szerkesztőséggel, mikor Kádas István elhívott szerepelni a Huttcastba, amit akkor még az Empathy Caféban vettünk fel. Életem egyik legélvezetesebb beszélgetése volt, nagyon jó volt olyan emberek társaságában lenni, akik ugyanolyan szenvedéllyel viszonyulnak ahhoz, amit szeretek, és ugyanannyira jártasak is a témában.

Pár írott anyaggal később végül a szerkesztőség tagjává váltam, ahol még több hozzám hasonló embert ismerhettem meg. Azóta ezek a kapcsolatok igazi barátságokká mélyültek, és rengeteg fantasztikus élményben lehetett részem a csapat tagjaként, legyen szó akár egy sörözésről, akár egy Galaktikus Családi Napról. Szóval mostanra lehet már sablonossá is vált a többiek után, de az első és számomra legfontosabb dolog, amit kaptam a Ziro.hu-tól, az pár remek barát, akire mindig számíthatok, és akikre az életemet is rábíznám. TSCHALÁD!

Földi Bence: Tapasztalatot és barátokat

2018-ban a munkahelyem megszűnését követően találtam ki, hogy az addig Ziro, a hutt üzenetei címmel működő blogommal akár nagyobbat is álmodhatnék. Láttam, hogy a Star Warsszal foglalkozó modern magyar médiából hiányzott az újságírói szakértelem és a forráskritika, ugyanakkor túltengtek a klikkvadász cikkek, amelyek sokszor pletykán vagy álhíren alapultak. A 2018. május 30-án élesedett Ziro.hu-val az volt a célom, hogy legyen egy olyan magyarországi, Star Warsszal foglalkozó médiatermék, amely hiteles információkon alapuló igényes cikkeket közöl a rajongóknak. Az elmúlt négy év tapasztalatai alapján ez bejött, sokan szokták mondani nekünk, hogy azt szeretik, hogy a Ziro.hu cikkei nem állítanak tényként olyan információkat, amelyek nem azok, a hosszabb, olvasmányosabb írásainkat pedig gondolatébresztőnek mondják.

Ziro.hu-ból közben brand lett. Angol nyelven közölt exkluzív információinkat még olyanok is átvették és feldolgozták, mint a Fantha Tracks, a Making Star Wars, a Star Wars Explained vagy a Star Wars News Net. Vendégszerzőként pedig nemzetközi rajongói körökben egészen ismert nevek is írtak hozzánk – ezt sem mondhatja el magáról más magyar Star Wars rajongói oldal. Aztán lett podkasztunk, majd elindítottuk alliteráló című kibeszélő műsorainkat. Megismertek bennünket az emberek hazai Star Wars-rendezvényeken. S eközben folyamatosan bővült és némiképp cserélődött a szerkesztőség, akik mindannyian lelkesedésből, saját szabadidejüket, s olykor pénzüket sem kímélve építgették azt, aminek ma ismerjük a Ziro.hu-t. Jómagam pedig szereztem pár barátot ezen út során – meg persze rengeteg tapasztalatot szervezetvezetésben, szövegek szerkesztésében, műsorkészítésben és műsorvezetésben egyaránt. Micsoda négy év volt, kössz mindenkinek!

Gaál Alexander: Túlbuzgó ewok falut

Mikor 2020 utolsó hónapjaiban csatlakoztam a Ziro.hu csapatához, az első pillanattól kezdve egyértelmű volt számomra, hogy egy igazán különleges közösség tagja lettem. Magam is meglepve tapasztaltam, hogy a Star Wars irányába érzett rajongásunkon kívül valójában még mennyi közös vonás van ebben a néha egy túlbuzgó ewok faluhoz hasonlító csapatban, akik szinte bármiből, bármilyen témából képesek trollnapot kreálni.

Az elmúlt lassan két esztendő alatt azt hiszem elmondhatom, hogy egy olyan családra leltem a zirós barátaim személyében, akiktől nemcsak szakmailag, hanem emberileg is rengeteg életre szóló leckét kaptam, amiért mindörökre hálás leszek nekik. Hiszen amíg ez a lázadó sejt összetart, addig történjék bármi, nagy baj biztosan nem érheti egyikünket sem.

Kádas István: Titeket, kedves olvasóink!

Én voltam az első, akit Földi Bence beszervezett a Ziro.hu szerkesztőségébe, aztán főszerkesztő-helyettesként magam is toboroztam szerzőket, bajtársakat. Leginkább csak ismételni tudom a többieket, mit is adott nekünk a Ziro.hu.

  1. Tapasztalatot. Sok tudományos cikket írtam már korábban is, a Ziro.hu viszont segített könnyedebben, ismeretterjesztő hangnemben írni, ráadásul podkasztban is kipróbálhattam magam.
  2. Közösséget. Ahogy már fentebb is láthattad, kedves olvasó, ez az egyik nagy erénye a szerkesztőségünknek: közösséget teremtett. Én azonban itt nemcsak a szerzők közötti jó hangulatú beszélgetéseket, barátságokat emelném ki, hanem az olvasóközösséget is. Titeket. Ti, akik kommenteltek a cikkeinkhez, részt vesztek élőben a különböző műsorainkon, hozzászóltok, reagáltok. Köszönöm!
  3. „Fejfájást”. Bizony néha azt is, mikor munka után még a Ziro.hu-val is foglalkozni kellett, mikor egy-egy pongyolán megírt cikken, vagy kötekedő kommenten bosszankodhattam, vagy mikor belefásultam kissé a franchise-ba. Ám az első kettő bőven és sokszorosan kárpótol a harmadik miatt!

Köszönjük szépen, hogy 4 éven keresztül lekesen és odaadóan követtétek a Ziro.hu munkáját, s köszönjük Földi Bencének, hogy létrehozta ezt a portált, s a közösséget! Köszönjük azt is, hogy a Ziro.hu megszűnése, és a bloggá alakulás sem tántorított el benneteket, és azóta is velünk vagytok immár a Rebo.hu-t olvasva. Köszönjük! Köszönjük, és várunk titeket 2023. június 4-én a Rebo.hu olvasói találkozójára!

A bejegyzés trackback címe:

https://rebohu.blog.hu/api/trackback/id/tr618135190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása