Rebo.hu

[Pletyka] A KotOR Remake egy új játéktrilógia nyitócímének készült

Mi történik a színfalak mögött?

2023. június 01. - DanCarver

kotor-remake-wallpaper.JPG

Újabb infók láttak napvilágot a Star Wars: Knights of the Old Republic Remake (továbbiakban KotOR Remake) bonyodalmas fejlesztésével kapcsolatban. A szivárogtató szerint az Aspyr Media ambiciózus tervekkel vágott neki a Remake-nek: az első játék után a második részt is újra alkották volna, illetve egy KotOR III is tervben volt. Mindez szertefoszlott, amikor a Sonynak nem tetszett a bemutatott demó. A kiadó Embracer viszont továbbra is tervez a játékkal, amely a pletykák szerint már 2024 közepén is megjelenhet. De mi zajlik a háttérben? Hol akadt meg ez az ígéretes projekt? Miért vették el az Aspyrtól a fejlesztést és mekkora kárt okoztak a sajtóba kiszivárgott belsős információk? Az új pletykák egészen más megvilágításba helyezik azt, amit eddig tudtunk a játékról.

Nem rég írtunk egy cikket a KotOR Remake állapotával kapcsolatban, miután egyáltalán nem mutatkozott meg az idei PlayStation Showcase-en. Hivatalosan a 2021 szeptemberi Showcase-en leplezték le a játékot, amelyen az Aspyr Media dolgozott és a Sonyval és a Lucasfilm Gamesszel együtt tervezték kiadni PlayStation 5-re és PC-re. Azóta csak pletykákat hallottunk róla. Május 24-én – egy nappal az idei Showcase előtt – azonban felkerült egy terjengősebb videó a 100% Star Wars nevű YouTube-csatornára. A videó készítőjének több forrása dolgozott az Aspyrnél a projekten és meglehetősen érdekes infókkal szolgáltak a játékkal kapcsolatban, amely kicsit más kontextusba helyezi azt, amit eddig hallottunk erről a videójátékról.

Kezdetek

A KotOR Remake története valamikor 2018 tájékán kezdődött, jóval a hivatalos leleplezés előtt. A videó szerint, a Lucasfilm ekkoriban több potenciális fejlesztőt megvizsgált, vagy úgy tetszik, versenyeztett egy esetleges KotOR Remake-re. Az egyik ilyen volt a KotOR II-t készítő Obsidian Entertainment, a másik az Aspyr Media, de egy bizonyos Beamdog is szóba került, akik a Knights of the Old Republic: The Reforged Collection nevű remake-kel házaltak. Végül a Lucasfilm az Aspyr Mediát választotta, hiszen velük már jó kapcsolatot ápoltak, tekintve, hogy ez a kis texasi stúdió dolgozta át az eredeti KotOR 1. és 2. részét MacOS, Linux, Android, iOS és Nintendo Switch rendszerekre. A csapat tehát jól ismerte a Lucasfilmet és mindkét KotOR játékot is. Az eredeti KotOR játék 2003-ban jelent meg PC-re és Xbox-ra, amelyet a legendás BioWare fejlesztett. A Star Wars RPG egy folytatást is kapott Knights of the Old Republic II: The Sith Lords címen, amely 2004-ben jelent meg azonos platformokra az Obsidian Entertainmenttől. Mindkét játék kultikus lett a rajongók körében és hivatkozási alap a későbbi Star Wars tartalmak és úgy általában is a szerepjátékok között. A rajongók felől évek óta megvolt az igény valamilyen új KotOR játékra vagy más médiumra és erre reagálva vághatott bele a Lucasfilm a felújított változatba.

kotor-2003-wallpaper.JPG

Érdemes megemlíteni, hogy a Lucasfilm 2018 októberében állította le az Aperion nevű rajongói projektet, amely a KotOR remake-jét készítette Unreal Engine 4-re. A rajongói projekt elég nagy követő táborral rendelkezett már az interneten, a Lucasfilm jogi osztálya viszont értelemszerűen nem akart félreértést vagy jogi problémákat abból, hogy egy rajongó megpróbálta felújítani a KotOR-t, miközben már ők is tervezték ezt.

A KotOR Remake fejlesztése elindult 2019-ben és a pre-produkciós fázisba lépett az Aspyrnál. Akik nem nagyon ismerik a videójáték-fejlesztést, azoknak ez röviden annyit jelent, hogy ebben a korai fázisban egy kisebb csapat dolgozik még, ilyenkor írják meg a forgatókönyv vázlatát, tervezik meg a játékmenetet, főbb játékelemeket, prototípust készítenek, művészeti látványtervek készülnek, továbbá a projekt költségvetését is ekkor tervezik meg, majd ezután kezdik felvenni a szakembereket a fejlesztésre. Egy mai blockbuster mozifilm készítése is hasonlóan zajlik egyébként.

Mindezt lelassította a 2020-ban bekövetkezett koronavírus pandémia, amely az egész ipart visszavetette. Az Aspyr azonban nem állt le a munkával, hiszen folyamatosan vettek fel nagyon tehetséges fejlesztőket, sőt olyan veteránokat is, akik az eredeti KotOR-on is dolgoztak annak idején a BioWare-nél. Egy igazán jó csapat állt össze, egy olyan stúdiónál, akinek ez lett volna az első önálló AAA videójátéka.

kotor_03.jpg

Képernyőkép a KotOR-ból

Embracer felvásárlás, nagyobb költségvetés, még nagyobb tervek

A Remake pre-produkciós fázisa csak tovább tolódott, mígnem, hogy Qui-Gon Jinn szavát parafrazáljuk: jött a nagyobb hal, hogy megegye a kisebbet. 2021 februárjában jelentették be hivatalosan, hogy az Embracer Group, amely egy videójátékok kiadásért felelős svéd médiaholding, felvásárolta az Aspyr Mediát 100 millió dollár összegért és a Saber Interactive stúdiói közé helyezte el (akiket egy évvel korábban vásárolt fel). Az Embracer egy hatalmas vállalat, amely több kisebb fejlesztőt és játékkiadót is birtokol, akik alá további kisebb fejlesztő stúdiók tartoznak javarészt Európában és kisebb részt Észak-Amerikában. Az egyik ilyen kiadó az Embraceren belül a THQ Nordic, a másik a Saber Interactive, utóbbihoz tartozik a Star Wars Pinballt készítő magyar Zen Studios és a szintén magyar DIGIC Pictures is. De az Embracernél ugyanígy megtalálható a Borderlands szériát gyártó Gearbox Software, A Gyűrűk ura jogokért felelős Middle-earth Enterprises vagy a régebbi Star Wars képregényeket is kiadó Dark Horse Media. Az Aspyr hirtelen ebben a hatalmas családban találta magát.

embracer-group-apsyr.jpg

Az Embracer ezután egy hatalmas, közel 70 millió dolláros összeget fektetett kifejezetten a KotOR Remake-be. Becslések szerint az Aspyr már korábban 30 milliót különített el rá, így a projekt akár 100 milliós büdzsére is duzzadt, ami igazi AAA lépték. A projekt tehát anyagilag biztosítva volt 2021 elején, közel volt a Remake tényleges gyártásának megkezdése is, ráadásul az Aspyr egy másik, kisebb csapata már elkezdte tervezni a KotOR II: The Sith Lords remake-jét is.

A pletykák szerint az első két rész remake-je (és sikere) után tervezték elkészíteni a KotOR III-at, amely korábban sosem készült el,

annak idején még a LucasArts tervezte az Obsidiannal, de nem lett belőle semmi, helyette az EA és a BioWare készítette el a Star Wars: The Old Republic MMORPG-t. Komoly anyagi háttérrel megtámogatva a stúdió sokkal ambiciózusabb lett, nagyon bíztak a KotOR Remake-ben, egyesek szerint egyfajta új BioWare-ré akartak válni az iparban. Aztán jött egy újabb szereplő, aki mindent megváltoztatott.

Partnerség a Sonyval

Nem sokkal azután, hogy az Embracer Group felvásárolta az Aspyrt, egy harmadik partner is beszállt a projektbe, méghozzá a Sony. A PlayStation konzol birtokosa, természetesen úgy fektetett be a projektbe, ha megjelenéskor exkluzív cím lesz a játék PlayStation 5-re. A pletykák szerint korábban az Xbox tulajdonos Microsoft is szóba került, azonban ők nem szerettek volna finanszírozni egy olyan stúdiót, amelyet nem ők birtokolnak. A sors iróniája, hogy az eredeti, 2003-as KotOR játék Windows PC és Xbox exkluzív cím volt, PlayStationre nem adták ki.

playstation-bloomberg.jpg

PlayStation logója egy gamer eseményen (forrás: Bloomberg)

100% Star Wars forrásai szerint is zavaró és érthetetlen volt a Sony szerepe és túlzott hatalma a projekt felett. A Knights of the Old Republic IP-t (szellemi termék) az Aspyr és az Embracer birtokolta, nekik adta el a Lucasfilm és a Disney. A Sony feltehetően tetemes összeget fektetett a projektbe (vagy adott az Embracernek), hogy a KotOR Remake megjelenéskor időszakos, PS5 konzol exkluzivitást nyerjen, ezt azonban a videó forrásai sem erősítették meg. Mindenesetre ezzel a lépéssel kizárták a lehetőségét annak, hogy kiadják Xbox-ra is, illetve PC-re is csak valamivel később várható a megjelenés. A Sonynál nem ez az első ilyen eset, hogy így érte el, hogy egy külsős fejlesztő játéka az ő konzolján legyen exkluzív cím.

Nem véletlen, hogy a Sony színrelépése után jelentették be hivatalosan a játékot, méghozzá a 2021 szeptemberi PlayStation Showcase-en. Egy rövid, egy perces CGI előzetest vetítettek le, amelyben Bastila Shan eredeti szinkronja, Jennifer Hale szólalt meg, illetve láthattuk Revant is ikonikus maszkjában. A Sony kifejezetten úgy reklámozta a játékot, mint egy PS5 exkluzív címet, holott kiderült, hogy PC-re is készült. Megjelenési dátumot azonban ekkor nem közöltek.

Mindenesetre 2022 elején, a karácsonyi szabadságról visszatért fejlesztők neki is láttak a KotOR Remake tényleges fejlesztésének, Project Romeo kódnéven. A pletykák szerint az Aspyr az eredeti játék húsz éves évfordulójára, vagyis 2023 júliusában tervezte kiadni, amely azért is volt reális dátum, mert előtte egy hónappal, május 6-án járt le ténylegesen az EA exkluzív Star Wars licence. Az Aspyr volt fejlesztői szerint ez a dátum is nagyon kétséges volt, tekintve a projekt méretét és a játék komplexitását. A szivárogtatók szerint a reális megjelenés 2024 közepe vagy inkább 2025 lenne.

A játék korai verzióját júniusban tervezték prezentálni a kiadónak és a partnereknek. Ez az úgy nevezett vertical slice, amely egy kis szelet (demó) a játékból. Ez ilyenkor kész, játszható állapotban van és megmutatja mindazt, amit a végleges kész szoftver is tartalmaz majd. Továbbá irányt adhat a kiadónak és a fejlesztőknek is, hogy merre haladjon a projekt, mit tartalmazzon és mit ne a végleges változat. Az Aspyr fejlesztői nagyon izgatottak voltak, hogy végre megmutathatják mivel készülnek.

Június 30-án ezt bemutatták a Lucasfilmnek és a Sonynak. A Lucasfilmnek tetszett az új játék, azonban a Sony egyáltalán nem volt megelégedve.

A szivárogtató nem tudta megerősíteni, hogy a Sony miért volt elégedetlen, de valószínű, hogy a KotOR Remake nem volt eléggé „filmszerű élmény”. A Sony az utóbbi konzolgenerációban az éllovasa lett az ilyen filmszerű, nagyon magas minőségű singleplayer sztori játékoknak, mint pl.: az Uncharted széria, a The Last of Us, a két új God of War vagy az új Marvel’s Spider-Man játékaik.

playstation_studios-games.jpg

A PlayStation Studios játékai

Nagyon úgy tűnik, hogy valami hasonlót vártak el a KotOR Remake-nél is, csakhogy az eredeti KotOR alig tartalmazott CGI átvezetőket, vagy legalább is nem olyan minőségben, mint manapság. Egy úttörő játék volt a filmszerű (cinematic) RPG-kben, amelyet olyan nagy játékok követtek, mint a Mass Effect, a Dragon Age, vagy a The Witcher széria. Nem beszélve arról, hogy a játékmenet is egy kimért, taktikázós, körökre osztott volt, egyáltalán nem olyan, mint a mai singleplayer akciójátékok, de még nem is egy hack and slash. A pletykák szerint az Aspyr még így is átdolgozta a játékmentet egy pörgősebb változatra, nagyjából a Final Fantasy VII Remake példájára, de ez sem volt elegendő, hogy meggyőzze a Sonyt. A jelentés arra is kitért, hogy mennyiben változott meg a Remake az eredeti játékhoz képest. Túl azon, hogy grafikai felvarráson esett át, új grafikus motorra készült és modernizálták a játékmenetet, azért megmaradt egy klasszikus RPG-nek. A források szerint az Aspyr csapata igyekezett hűnek maradni a KotOR-hoz, csak minimálisan változtattak a játékban egyes mellékkarakterek nemén, vagy faján, hogy kicsivel változatosabbak legyenek. Azonban a fősztorin és a főkaraktereken nem módosítottak. Revan saját szinkront kapott férfiként és nőként is, kibővítették a küldetéseket, sokkal több szerepjátékos opció került bele, több románclehetőség is nyílt meg, vagyis elmondható, hogy egy Definitive változata készült az eredeti játéknak.

kotor_05.JPG

Képernyőkép a KotOR-ból

Pánik az Aspyrnél, sajtóvisszhang és az Embracer lépése

A Sony válasza a KotOR Remake demójára valóságos pánikot okozott az Aspyr vezetőségében. Ebben a felfokozott hangulatban a cég vezetősége olyan döntéseket hozott meg, amely nyomán elbocsájtották a vezető dizájner Brad Prince-t és a művészeti rendező Jason Minort is a cégtől. A két kulcsembert, akik a játék látványáért, művészeti koncepciójáért feleltek. A játékot ezután úgy kívánták továbbfejleszteni, hogy az megfeleljen a Sonynak, azonban az elbocsájtások megtépázták a csapat morálját. A belsős források szerint a cég vezetői később megbánták, hogy elbocsájtották a művészeti vezetőket. A kommunikáció lecsökkent a cégvezetők és a fejlesztők között, a vezetés azon volt, hogy minél jobban együtt működjenek az Embracerrel, a Saberrel és a Sonyval, miközben új kreatív rendezőt is kerestek a projekt élére.

aspyr-dev-team.JPG

Aspyr Media vezetői és alkalmazottai (forrás: Aspyr)

Az amúgy is rossz helyzeten csak még többet rontott, amikor valaki a stúdióból kiszivárogtatta a sajtónak a játékkal kapcsolatos helyzetet, amely valósággal olaj volt a tűzre. Július 26-án írta meg Jason Schreier a Bloomberg szerzője, hogy szünetel a fejlesztés és a demó nem tetszett az Aspyr partnereinek. Akkor ezt mi is megírtuk, érdemes összevetni a mostani szivárogtatással, apró eltérések vannak, de javarészt egyeznek pletykák. Ami nem volt igaz Schreier cikkéből, hogy az Aspyr azt ígérte a fejlesztőknek, hogy a játékot 2022 végén kiadják. Ez azért sem volt igaz, mert az EA-nek még 2023 májusig élt a kizárólag licence, vagyis az újonnan bejelentett Star Wars játékok csak ezután jelenhetnek meg. A cikk nagyon komoly visszhangot generált a gaming sajtóban és egyre inkább nyomás alá helyezte az Embracert és az Aspyrt. 100% Star Wars videója szerint az sem volt igaz, hogy a fejlesztés ekkor szünetelt. Egészen augusztus közepéig folytatták a munkát, amikor ténylegesen megállt a fejlesztés. Az új pletykák szerint ennek elég nagy köze volt Schreier cikkének, illetve az azt követő második, augusztus 22-i cikkének is. A cikk szerint az Aspyrtól átvette a Saber egy másik, kelet-európai stúdiója a fejlesztést. Hivatalosan ezt sehol nem erősítették meg, azonban az Embracer akkori pénzügyi jelentésében szó volt arról, hogy „a csoport egyik AAA-projektje átkerült a csoporton belüli másik stúdióhoz.” Pontosan nem tudjuk, hogy a Saber melyik másik stúdiója vehette át a projektet, mindenesetre az Aspyrnél ekkor a vezetőség beszüntette a kommunikációt az alkalmazottakkal, senki sem tudta mi zajlik, amely a források szerint nagyon frusztráló időszak volt. Páran még reménykedtek abban, hogy minden helyreáll, ha új kreatív rendezőt vesznek fel a projektre. Végül a fejlesztők egy augusztus végi megbeszélésen vonták kérdőre az Aspyr vezetését, hogy vajon tényleg elvette-e tőlük a projektet az Embracer. A belsős szivárogtatók szerint ekkor a vezetés már nem tudta tagadni, hogy így történt.

Szeptembertől így gyakorlatilag teljes bizonytalanságban voltak az Aspyr fejlesztői. Voltak, akik még reménykedtek, hátha tudják folytatni a munkát, vagy a Saber másik stúdiójának besegíthetnek, ám nem így történt.

A pletykák szerint egyedül a KotOR Remake írói csapata került át és olvadt bele a Saber másik stúdiójába.

Azt is megerősítették, hogy az Aspyr addigi összes munkáját átvették, nem semmisítettek meg semmit, ahogy azok a korábbi pletykák sem voltak igazak, hogy újrakezdenék a fejlesztést a nulláról.

saber-russia-office.jpg

Saber Russia irodaháza az oroszországi Szentpéterváron. (forrás: indiedb.com)

2022 októberre az Aspyr korábbi KotOR csapata szétszéledt, a fejlesztők nagy része felmondott (több száz alkalmazott), vagy máshol helyezkedett el, tekintve, hogy a projekt többé nem ott készült. Az Aspyr ennek ellenére nem mondott le a Star Wars névről és a megmaradt kisebb csapat elkezdte vizsgálni, hogy mely kisebb, régebbi Star Wars játékokat újíthatnák még fel. A KotOR 1-2 mellett korábban ők dolgozták át mai konzolokra a Jedi Knight II: Jedi Outcast, Jedi Academy, Episode I: Racer, Republic Commando és a The Force Unleashed játékokat.

100% Star Wars felidézte azt a 2022 decemberi interjút, amelyet a portugál Comic-Conon adott a Saber Porto nevű stúdió vezérigazgatója. Ő megerősítette, hogy a Saber belső stúdiói vették át a KotOR Remake fejlesztését és nem olyanok, akiket később vásárolt fel az anyacég (mint, amilyen az Aspyr). A szivárogtatók egyébként nem akarták elhinni, hogy ezek a kisebb stúdiók a Sabernél vették át a projektet, mert szerintük nincs meg hozzá a tapasztalatuk. Az Aspyr a semmiből rakta össze azt a csapatot, amely a Remake-en dolgozott, veteránokból és tapasztalt AAA fejlesztőkből, úgyhogy a meg nem nevezett kelet-európai stúdiónak most fel van adva a lecke.

kotor_04.jpg

Képernyőkép a KotOR-ból

Ezzel el is érkeztünk a jelenbe. Hivatalosan nem tudunk semmi konkrétat a KotOR Remakeről mióta leleplezték a 2021-es PlayStation Showcase-en. Az Embracer legutóbbi, május 24-i pénzügyi jelentése szerint továbbra is tervben és készül a KotOR Remake, de megjelenési dátuma ezúttal sincs. Lars Wingefors, az Embracer Group vezérigazgatója szerint, egy nagy AAA játékuk van, amelyet 2024 közepén adnának ki. Hogy ez a KotOR Remake vagy valamilyen másik cím, arról egyelőre csak találgatni lehet.

100% Star Wars állítása szerint részt vett a befektetőknek tartott konferencián, ahol megkérdezte Wingeforst a KotOR Remake állapotáról, ő azonban csak ennyit felelt.

„Ez a kedvenc kérdésem! Nincs több megjegyzésem.” – felelte az Embracer vezérigazgatója

Hivatalosan egyelőre annyit tudunk a játékről, amit a 2021-es PlayStation Showcase-en bejelentettek és amiket az Embracer mutatott, mondott a jelentéseiben. Éppen ezért a fentieket kezeljük továbbra is pletykaként, nagy fenntartásokkal. Reméljük mihamarabb elkészül a játék és végre kiderül, hogy mikor jelenik meg. Mi várjuk továbbra is.

Faragó Dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://rebohu.blog.hu/api/trackback/id/tr1318135388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása