Rebo.hu

Egy játék bukása és felemelkedése - öt éves az EA Star Wars Battlefront II játéka

2022. november 17. - DanCarver

bf2-wallpaper.png

Öt éve ezen a napon jelent meg az Electronic Arts-tól a Star Wars: Battlefront II videójáték (továbbiakban BF2). A 2015-ös első részt messze felül múlta mind technikai, mind tartalmi szinten. Azonban a megjelenés botrányba fulladt a kiadó kapzsi és előnytelen monetizációs rendszere miatt. A játék azóta sokat változott, a rajongók felkarolták és a DICE is még évekig támogatta. Ugyan tartalmi frissítéseket már nem kap, de a multiplayer még most is él, működik és a mai napig szívesen játszanak vele. A játék kezdeti problémái után szépen újjáéledt. A Ziro.hu oldalon bevezetett évfordulós cikkek folytatásaként most újra elővettük és megnéztük, hogy milyen is volt vele játszani.

Egy botrányos megjelenés

Mintha csak tegnap lett volna, hogy megjelent az EA féle Battlefront II. A 2015-ös Star Wars Battlefront ugyan nem volt egy nagy játék, de mint multiplayer jól működött, a Frostbite engine biztos technikai feltételeket biztosított és a fejlesztő DICE egy igazán új és modern Star Wars játékot rakott össze, még ha kevés tartalom is volt benne és csak a klasszikus trilógiát érintette.

Az EA hivatalosan 2016 májusában jelentette be, hogy már dolgoznak a folytatáson. Továbbra is a DICE fejlesztette, de melléjük besegített a Motive Studios, akik az új egyjátékos kampányért feleltek, illetve a Criterion Games, akik a repülős módokon és újfajta játék mechanikákon dolgoztak. Azt is leszögezték, hogy mind a három filmes érát érinti majd a játék, tehát a klasszikus trilógia mellett az előzmény- és a zárótrilógiából is lesznek tartalmak. Bernd Diemer kreatív rendező elmondta, hogy a korábbi fizetős kiegészítők és Season Pass helyett egy új fajta live service modellt vezetnek be, amelyet úgy terveztek, hogy a játékosnak lehetősége legyen „még tovább játszani”.

janina-bf2.JPG

Janina Gavankar színésznő Iden Versio jelmezében rajongói kérdésekre válaszol (forrás: ea.com)

2017. április 15-én levetítették az első előzetest és kitűzték a megjelenési dátumot is november 17-re, alig egy hónappal Az utolsó Jedik mozis premierje előtt. Az előzetesek egy igazán tartalmas és izgalmas játékot sejtettek, egy egészen új sztori kampánnyal, amely a Birodalom emberi arcát szerette volna bemutatni.

A játék nyílt bétatesztjére október 4 és 11 között került sor. A BF2 jól működött, láthatóan igyekeztek tartalmas multiplayer Star Wars élményt összerakni, de volt vele egy probléma, amely megdöbbentette a játékosokat és a rajongókat. Ugyan azt már lehetett tudni, hogy a dlc-k ingyenes formában fognak érkezni és a szoftvert hosszú távon a játékon belüli mikrotranziók fogják fenntartani, azt azonban senki sem gondolta volna, hogy a létező legelőnytelenebb pay-to-win (fizess és nyerj) modellt fogja az EA beletenni loot boxok formájába. A rendszer alapvetően elég elterjedt, hiszen a mobilos játékok, MMORPG-k mind így működnek, a játékos valódi pénzért virtuális krediteket vesz, amelyekből a játékon belül elköltheti külcsínekre, módosítókra, vagy ilyen loot box vagy loot crate ládákat nyithat ki nyereményért. A BF2 esetében azonban a lehető legrosszabb rendszert választották, amely nem csak azért volt előnytelen, mert nagyon nehéz volt a játékosnak fejlődnie, vagy sok pénzt kellett beleölnie, hogy egy Darth Vader vagy Luke Skywalkert kioldhasson, hanem a kinyitott loot boxból egyáltalán nem biztos, hogy használható nyereményt is kapott, amely egy az egyben a szerencsejáték világát idézte. Az még elment volna, ha csak külcsíneket, emojikat lehet venni a loot boxból, azonban itt a fejlődés és az előrehaladás is ettől függött, amely egy multiplayer játék esetében különösen bosszantó volt.

Mindezt úgy, hogy míg a mobilos játékok ingyenesen letölthetők, addig az EA továbbra is 60 eurót kért a BF2-ért és emellé még kitudja mennyit kellett volna elkölteni loot boxokra.

bf2-lootcrate.jpg

Loot Crate-ből szerezhető módosítók a játék korai verziójában (forrás: Polygon)

A béta után a játékos és a Star Wars rajongói közösség együtt lázadt fel és küldte el az EA-t melegebb éghajlatokra a közösségi médiában. Az eset igazi botránnyá dagadt, amelyet nem csak a nemzetközi sajtó, de a kormányok és a szerencsejáték-felügyelet is felfigyelt rá. Vizsgálódott a belga igazságügyi miniszter és más EU-s vagy amerikai politikusok is. A „loot box-botrány” már odáig fajult, hogy egyes források szerint már a Disney is nyomás alá helyezte az EA-t, hogy sürgősen oldják meg a helyzetet.

Végül november 13-án, négy nappal a megjelenés előtt közölte az EA, hogy minden mikrotranzakciót kivesznek a játékból a megjelenésre, és újragondolják a fejlődési rendszert is. A lépés már kevés volt, ugyanis november 17-én bezuhantak a cég részvényei. Januárra pedig már látszott, hogy a vártnál jóval kevesebb fogyott a játékból, összesen 9 millió példányt adtak el a BF2-ből, miközben ugyanennyi idő alatt az előző Battlefrontból 14 millió példány kelt el. A kiadó anyagi és kritikai bukásnak könyvelte el a játékot, miközben a tartalom szempontjából egy jó Star Wars-játék készült.

Játékmódok, tartalmak, sztori

A BF2 kapott egy nagyon izgalmas egyjátékos sztori kampányt, amely bevezette az Inferno osztagot a kánonba. A Birodalom elit egysége a legjobb katonákból állt, akik mélyen az ellenség vonalai mögé hatoltak be. A történet A Jedi visszatér idején kezdődik és végigkövethetjük az osztag sorsát egészen a jakkui csatáig. Az Iden Versio vezette Inferno osztag az emberi arcát mutatta be a Birodalomnak, apja Garrick Versio a BBH tisztje volt, míg anyja a birodalmi propagandáért felelt. Éppen ezért érdekes az, hogy ezek a karakterek hogyan reagálnak Palpatine végső tervére, a Parázs hadműveletre, amelyet itt láthattunk először és amelynek hatását még A Mandalóriban is érezhettük.

iden-versio-bf2.JPG

A játék története később egy dlc formájában folytatódott, a Resurrection (feltámadás) címen, amely már Az ébredő Erővel zajlott párhuzamosan. Ugyan a sztori mód rövid, pát óra alatt végigjátszható és igazából egy tanuló mód volt a multiplayerhez, de remekül bővítette ki a Star Wars kánont és a későbbi művekben is hivatkozási alap lett. A kampányhoz kiadtak egy regényt is, Star Wars Battlefront II. Inferno osztag címen, amelyet Christie Golden írt (Szukits Kiadónál megvásárolható). A regény még az Egy új remény eseményei után játszódik, remekül mutatja be az osztag tagjait és felvezeti a karaktereket a játék kampányához.

Ám nem a sztori kampány az egyedüli egyjátékos mód a BF2-ben. Kapott egy Arcade módot, ahol különböző szituációkat gyakorolhattunk a gép ellen, hasonlóan, mint az első részben, továbbá egy Instant Action mód is bekerült, ahol saját magunknak generálhattunk csatákat szintén a gép ellen.

A BF2 igazi ereje azonban a multiplayerben volt és itt a DICE hozta a régi formáját. A játék egy kasztrendszert is kapott, amelyben négy alap kaszt van, Assault (átlag gyalogos), Heavy (nehézfegyveres), Officer (tiszt) és Specialist (mesterlövész). A karaktereket különböző kártyákkal fejleszthettük, amelyek módosítókként működtek, egyszerre hármat használhatunk, amely extra képességeket ad. Mivel mind a három éra megjelent, így hat különböző frakció közül választhatunk, mint a Köztársaság, a Szeparatista Szövetség, a Lázadók Szövetsége, a Galaktikus Birodalom, az Ellenállás és az Első Rend. Mindegyik frakciónak megvannak a sajátosságai. Ugyanígy a hősök is szép számmal megjelentek a játékban, kezdetben még csak tizennégy volt, de az évek során raktak be újakat, míg végül huszonkét hős és gonosztevő közül választhattunk.

vader-bf2.JPG

A multiplayer módokból több lehetőséget kínál a szoftver. A közkedvelt tizenhat fős Blast vagy Strike / Extraction mellett olyanok is helyet kaptak, mint a classic Battlefront II-ből ismert negyven fős Galactic Assault vagy az Ewok Hunt. De a játék nem csak katonákról, hanem pilótákról is szól, így vadászgépeinkkel is lövöldözhetünk egymásra a Starfighter Assault módban. Ha pedig ikonikus hőseinket akarjuk megmérettetni egymással akkor négy vagy nyolc fős Heroes and Villans módban próbálhatjuk ki képességeinket. Az évek során még hozzáadtak egy Supremacy módot is, amely szintén a LucasArts Battlefrontjait idézte a Command Postokkal, illetve egy coop mód is bekerül, amelyben négyen mehettünk a gép ellen. Így elmondható, hogy az EA Battlefront II-je méltó utódja a Pandemic/LucasArts klasszikusának, tartalom szempontjából mindenképpen.

Hosszú támogatás, bővítmények

A 2015-ös Battlefronttal ellentétben a BF2 ingyenes dlc-kel bővült. A DICE igyekezett mindig új tartalmakkal bővíteni a szoftvert, amely szezonok formájában érkezett. Az első ilyen volt a The Last Jedi Season, amely értelemszerűen Az utolsó Jedikhez kapcsolódott, bekerült a játékba Finn és Phasma, a Crait bolygó és Tallie Lintra A-szárnyúja is. A következő szezon már a Solo – Egy Star Wars történethez készült. A filmben látott Kessel  játszható lett, illetve Han, Lando és Csubi a filmbéli külsőjüket is megkapták, ahogy az Ezeréves sólyom is.

Ahogy arról már fentebb volt szó, a megjelenésre kivették a mikrotranzakciókat, ám azt később visszatették a játékba. Az újra gondolt rendszerben a „loot crate”-k már nem tartalmaztak kártyákat, módosítókat csak és kizárólag külcsínt, emojikat és krediteket. A fejlődési rendszert is megváltoztatták egyszerűbb lineárisra, a játékmenetre hatással lévő kártyák (Star Cards) és egyebek ezentúl nem lettek  megvásárolhatók vagy beszerezhetők. Helyette tapasztalati pontokat ad a játék a teljesítményért és azok válthatók be kártyákra. A rendszer végülis bevált és egyfajta kompromisszumos megoldás lett a korábbi botrányos helyzetre.

A játékot már a kezdetektől sok kritika érte, hogy mennyire elhanyagolták az előzménytrilógia korszakát. Még 2018 februárjában jelezte a dizájnrendező Dennis Brännvall, hogy a csapat jobban ráfekszik az előzményfilmekre és a következő szezon a klónháborúkról fog szólni. A Clone Wars Season sok újat hozott a játékban, megjelent a Geonosis, játszható lett Obi-Wan Kenobi, Grievous tábornok, Anakin Skywalker és Dooku gróf is. Ugyancsak a klónháborúkhoz kapcsolódó pályák jöttek a Kashyyykon, a Kaminón vagy a Felucián. Itt került be a Supremacy mód is, illetve több új kölcsínt kaptak a klónok vagy a szeparatista droidok is, még A klónok háborúja sorozatból is.

A következő szezon a Skywalker korához kapcsolódott. A korábbi szezonokhoz hasonlóan itt is a filmben látott Ajan Kloss jött játszható pályaként, Rey és Kylo új külcsínt kapott és megjelentek a Sith trooperek is. Kicsivel később hozzáadták a játékhoz BB-8 és BB-9E droidokat is. Ugyancsak ekkoriban kapta meg a játék a Celebration kiadást, amely minden eddig megjelent külcsínt és bővítményt tartalmazott egy külön megvásárolható csomagban.

A játék következő nagy frissítése 2020 februárjában érkezett a klasszikus trilógia témájával és a Coop móddal. Az utolsó tartalmi frissítés április 29-én érkezett a szoftverhez. A Zsivány Egyesből kedvelt Scarif és a hozzá kapcsolódó külcsínek kerültek be. Ugyanakkor a DICE közölte, hogy ezzel véget ért a BF2 tartalmi támogatása.

Támogatás vége, lesz-e Battlefront III?

A DICE szépen támogatta, javította, frissítette a BF2 szoftverét három éven keresztül, ám az EA úgy döntött három év után nyugdíjazza. A csapat ekkor minden erejét az új Battlefield 2042-re állította át. A Star Wars rajongókat ez akkor szomorúan érte, mert a játékba még bőven fért volna új tartalom, karakterek, bolygók vagy járművek.

Sajnos azóta az EA Star Wars játékai meglehetősen megcsappantak, sok projektet töröltek idő előtt. Ám két legutóbbi játékuk, a Jedi: Fallen Order és a Star Wars: Squadrons elég sikeresek lettek, mégis sem az EA, sem a Lucasfilm Games azóta sem készített a BF2-höz mérhető online multiplayer Star Wars-játékot és nem hallottunk róla, hogy tervben lenne.

x-wing-bf2.JPG

Azóta már érkeztek olyan pletykák, hogy az EA nem tervez Battlefront III-at, sőt az IP-ről is lemondanak. A Disney és a Lucasfilm Games pedig feltehetően a BF2 körüli loot box-botrány és a Jedi: Fallen Order sikere után látványosan az egyjátékos sztori központú kampányokra fókuszál, ami a készülő új játékokat illeti. A live service multiplayert pedig inkább a mobilos platformnak hagyják meg, mint amilyen a Star Wars: Hunters is lesz. A BF2 körül kialakult közösségnek mind ez sovány vigasz és egyelőre nem lehet tudni, hogy valaha is készül új Battlefront játék. A Disney már nem hosszabbítja meg az EA-vel a kizárólagos szerződést, de továbbra is készítenek új Star Wars játékokat. Jelenleg a Respawn dolgozik három új Star Wars-játékon, egyik a Jedi: Survivor, a másik kettő pedig egy új FPS és egy stratégiai játék lesz.

Ami a BF2-t illeti, a szerverek egyelőre élnek és működnek. A szoftver tavaly év végén közel játszhatatlan lett a Frostbite egy hibája miatt, amitől hackerek lepték el az online multit. A DICE nagy nehezen kijavította a hibát, de a rajongók válaszul privát szervereket hoztak létre. Még jól jöhet később, ha netán végleg lekapcsolnák a játék hivatalos szervereit.

Végszó

A 2017-es Battlefront II egy jól összerakott multiplayer Star Wars játék lett. Sajnos a megjelenését beárnyékolta a körülötte kialakult loot box-botrány, de az EA meghátrált és ráhagyta a DICE-ra hogy úgy bővítsék, javítsák ki, amilyet a rajongók akarnak. A fejlesztők végül egy a klasszikus Battlefrontokhoz méltó szoftvert raktak össze, amelyhez ma is jó érzés visszatérni, barátainkkal együtt játszani egy jót a messzi-messzi galaxisban. Reméljük, hogy a jövőben kap még egy új részt.

Faragó Dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://rebohu.blog.hu/api/trackback/id/tr6717976718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Etniez 2022.11.17. 16:46:54

Már csak a mobilokból kellene kivenni a mikrotranzakciókat, de egyelőre esélytelen, a sok birka fizet, mint a katonatiszt.
Fizet azért, hogy amivel elvesztegeti a szabadidejét, sikerélményt adjon.

Hihetetlen pénzek mennek a mobilos játékokban, felnőtt emberek úgy viselkednek, mint az óvodások.
süti beállítások módosítása